CO WPŁYWA NA BRZMIENIE GITARY? | NEWSY

CO WPŁYWA NA BRZMIENIE GITARY?

Każdy miłośnik ciężkich brzmień ma swoje ulubione gatunki muzyczne, kapele czy utwory. To czy dany zespół przypadnie nam do gustu zależy między innymi od tego w jaki sposób gra i jakie posiada brzmienie, a brzmienie to nie tylko gitara, lecz także gitara basowa, perkusja, instrumenty klawiszowe czy choćby wokal, jednak nie oszukujmy się, większość miłośników metalu najczęściej zwraca uwagę na brzmienie gitary. Często jest ono ciężkie, brudne, ale poza nim jest coś jeszcze, coś, co wyróżnia brzmienie konkretnego gitarzysty na tle innego. Kiedy słyszymy solówkę którą gra Kirk Hammet z zespołu Metallica, wiemy od razu że to on, nawet jeśli słyszymy ją po raz pierwszy. Gitara jest instrumentem, na brzmienie którego wpływ ma wiele czynników. Czym się kierować budując to jedno konkretne brzmienie?

Bardzo duży wpływ na brzmienie ma to jakiego używamy wzmacniacza gitarowego. Sprzęt ten dzieli się na trzy rodzaje, a mianowicie na tranzystorowy, lampowy i cyfrowy. Ten pierwszy jest najczęściej spotykanym, Lampowy wzmacniacz gitarowy posiada bardzo charakterystyczne, ciepłe i często agresywne brzmienie, choć to oczywiście zależy od wybranego modelu. Konstrukcja lampowa sprawia, że im głośniej gramy, tym ostrzejsze osiągniemy brzmienie. Trzeci rodzaj wzmacniaczy – cyfrowy, jest obecnie bardzo popularny, ponieważ za jego pomocą mamy dostęp do symulacji wielu innych znanych wzmacniaczy i efektów, a to z kolei pozwala na bardzo duży wpływ na brzmienie. Wzmacniacz jest fundamentem brzmienia, ale to nie oznacza, że nie możemy naszego dźwięku wzbogacać dalej. W tym celu przyda się efekt gitarowy, czyli urządzenie, za pomocą którego możemy zarówno zabarwić dźwięk naszej gitary, jak i zmienić go nie do poznania. Efekty dzielą się na cztery główne grupy. Pierwsza jest najczęściej wybierana, a stanowią ją przestery odpowiedzialne za ostre, rockowe brzmienie. Wśród nich znajdziemy efekty typu distortion, overdrive i fuzz. Te dwa pierwsze są do siebie podobne i często są mylone ze sobą przez początkujących gitarzystów. Distortion z założenia powinien brzmieć bardzo dynamicznie i ostro, podczas gry overdrive brzmi cieplej, bardziej tłusto i nie jest aż tak agresywny. Jest to jednak porównanie bardzo ogólne, bowiem wszystko zależy od tego jakie modele ze sobą porównujemy. Trzeci rodzaj, czyli fuzz, jest z kolei efektem bardzo łatwo rozpoznawalnym. Oferuje on bardzo brudne, siarczyste brzmienie, a przykładem gitarzystów kojarzonych z użyciem fuzza są między innymi Jimi Hendrix oraz Jack White. Drugą grupę efektów stanowią efekty modulacyjne, które są najbardziej zróżnicowane. Wpływają one bezpośrednio na charakter dźwięku. Przykładem może być efekt wah-wah, zwany potocznie kaczką, który sprawia, że gitara uzyskuje bardzo charakterystyczne, kwaczące brzmienie. To właśnie z tym efektem kojarzony jest wspomniany wcześniej Kirk Hammett, który używa go niemal bez przerwy. W grupie efektów modulacyjnych znajdziemy także efekty takie jak na przykład chorus, który tworzy symulację gry kilku gitar jednocześnie, tremolo, które sprawia, że nasza gitara brzmi tak jakbyśmy grali na niej przy jednoczesnym kręceniem gałką odpowiedzialną za głośność, czy octaver, który do sygnału naszej gitary dodaje dodatkowy sygnał tworzący z nim harmonię. Niektóre efekty tego typu są w stanie zupełnie zastąpić nasz sygnał brzmieniem niższym o oktawę, dzięki czemu gramy w tonacjach spotykanych w gitarze basowej. Trzecią grupę efektów stanowi delay, znany jako echo. Za jego pomocą możemy sprawić, że zabrzmimy tak, jakby grało kilka gitar w różnych odstępach czasowych. Za pomocą takiego urządzenia możemy stworzyć bardzo odległe przestrzenie dźwięku, lub ustawić efekt na częste powtórki. Za pomocą potencjometrów w które wyposażone są poszczególne modele będziemy w stanie ustawić różne wartości, tak by jak najlepiej odpowiadały naszym wymaganiom. Czwarta grupa, czyli reverb, często idzie w parze z delayem. Reverb pozwala na tworzenie pogłosu, od delikatnego, które wypełnia nasze brzmienia, po bardzo mocny, symulujące grę na wielkim stadionie o dobrych właściwościach akustycznych. W każdej z czterech podstawowych grup efektów znajdą się modele oferujące bardzo charakterystyczne, czasem trudne do opisania słowami brzmienia, a do tego warto wspomnieć, że efekty można ze sobą łączyć, co daje praktycznie nieskończone możliwości kreowania brzmienia.

Wpływ na brzmienie gitary mają także struny gitarowe, które poza rodzajem różnią się od siebie materiałami z których są wykonane czy powłokami, choć największe znaczenie ma ich rozmiar. Za standardowy rozmiar uważa się tak zwane dziesiątki, czyli struny z oznaczeniem na przykład 10-48. Warto od nich zacząć by wiedzieć, czy wolimy cieńszy zestaw czy też grubszy. Cienkie struny pozwalają wybrzmieć jaśniejszym tonem i łatwiej dociska się je do podstrunnicy, podczas gdy w przypadku grubszych strun jest na odwrót. Grubsze zestawy są wybierane również ze względu na to, że pozwalają na komfortową grę w niższych strojach, podczas gdy cienkie struny w tej sytuacji mogą być zbyt luźne, przez co będą obijać się o progi i brzęczeć.


Zgłoś nieodpowiednie treści



PARTNERZY


LOGOWANIE

Zamknij

REJESTRACJA

Zamknij
lub

Masz już konto w Szarpidrut.pl?

Zaloguj się w Szarpidrut.pl

ODZYSKIWANIE HASŁA

Zamknij
Odbierz pocztę e-mail! Wysłaliśmy tam wiadomość! Nie ma? Sprawdź folder SPAM
Nie mamy takiego adresu w bazie!

Podaj adres e-mail, którym logujesz się do serwisu - wyślemy tam link do wygenerowania nowego hasła